Sarah Jonker
Opleiding
Sarah Jonker begon in 2002 aan de Arnhemse Toneelschool en tijdens haar opleiding speelde ze in 2005 in de bioscoopfilm Leef! (geregisseerd door Willem van de Sande Bakhuyzen en geschreven door Maria Goos). Voor deze rol kreeg ze een Gouden Kalf-nominatie voor Beste Vrouwelijke Bijrol.In 2006 studeerde ze af aan de Arnhemse Toneelschool.
Theater
Meteen na haar afstuderen speelde Sarah twee seizoenen in de 4-delige Feuilleton De Geschiedenis van de Familie Avenier van Het Toneel Speelt, Regie: Jaap Spijkers. Daarna in o.a. Texel Texas, regie Michiel de Regt in het Bellevue Lunchtheater, Momenten van Geluk, regie: Albert Lubbers van Theatergroep Suburbia, Freule Julie, regie: Koen de Sutter van Theater Artemis en Schuld en Boete, regie: Peter Sonneveld van Theaterbedrijf Bonheur, De Mysteries van Marken van Speeltheater Holland (Winnaar van de publieksprijs Festival de Karavaan 2012) en Menuet, regie: Tatiana Pratley, co-productie Generale Oost en Festival de Wintertuin.
In 2014 regisseerde Sarah De Bevrijding van Boos Mannetje, Fringe festival Zuid Afrika, hiermee wonnen ze de Dioraphite amsterdam fringe award, waarmee ze een speelplek wonnen op Fringe festivals. Daar wonnen ze de Directors choice award Amsterdam Fringe 2014.
Ook speelde Sarah de afgelopen jaren de zelfgemaakte voorstellingen: Bloed op de Dansvloer, eindregie: Joris Smit, Wij zijn Grijs Gebied i.s.m. Jessica Zeylmaker, eindregie: Jeroen de Man en Meneer Mond-In het Dal der Wonderen i.s.m. IJbert Verweij.
Vanaf 2013 is Sarah als maker verbonden aan Likeminds. Haar eerste solovoorstelling droeg de titel Il Gonfiabile, regie: Michiel de Regt.
In 2015 was ze zelf te zien in Thinking in the Box, Iedereen blijft maar naar parels vissen en in De Witte Vloed, regie Sarah Moeremans. Daarnaast begeleidde ze Tijdsgeest van Likeminds. Ook speelde Sarah in Decadence, NACHTDIEREN en CLOSER.
In 2016 was Sarah geselecteerd voor de Zomerworkshop van Les Ballets C de la B, in 2017 was Sarah te zien in de voorstelling Lear van de Toneelmakerij en in 2018 was Sarah te zien in Hin und Her van ‘t Barre Land i.s.m. De Tijdelijke Samenscholing. In februari 2020 was zij te zien in de voorstelling Djins van Stichting Likeminds. Sinds 2021 is Sarah te zien in kindervoorstellingen van Hoge Fronten, waar ze samen met Joke van Leeuwen verantwoordelijk is voor tekst en spel.
Televisie / Film
Sarah is twee keer genomineerd voor het Gouden Beeld voor Beste Vrouwelijke Hoofdrol. De eerste keer voor de telefilm Roos en Rana, regie: Meral Uslu en het jaar daarop voor Achttien, regie: Jelle van Doornik.
Ook ontving zij een Gouden Kalf nominatie voor Beste Vrouwelijke Bijrol voor Leef!, regie: Willem van de Sande Bakhuyzen.
Sarah was ook te zien in o.a. A’dam-E.V.A (Amsterdam En Vele Anderen) van de VARA, VPRO en NPS, Van God Los van BNN en Project: Kasteel Amerongen (Greenaway/Boddeke). In 2016 was Sarah te zien in de serie Land van Lubbers van AVROTROS. In 2016/2017 was Sarah te zien in het drieluik De Zaak Menten als Saskia, de assistente van Hans Knoop. Daarnaast was Sarah te zien in een commercial van Andrélon. Sarah was vanaf augustus 2019 te zien in de nieuwe misdaadserie Grenslanders van AVROTROS op NPO 3.
Sarah speelde daarna rollen in Oogappels seizoen 2, regie: Will koopmans en Grenslanders. regie: Eric de Bruyn en Flikken Rotterdam, regie: Pieter van Rijn.
Vanaf 2020 was Sarah te zien in o.a. Kramp, vitaal beroep, regie: Nils Vleugels, You live in my phone, van David Spiering en in 2021 in Nood, rege:: Joram Lürsen. In 2023 speelde Sarah in Dag & Nacht van Kim van Kooten, regie Joram Lürsen.
Komend seizoen zal Sarah te zien zijn in de televisieserie BuZa II.
Overig
Sarah Jonker is naast theatermaker ook tekenaar. Zij exposeerde met haar tekeningen in o. a. Amsterdam, Rotterdam, Berlijn en New York.
Van 2014 tot 2017 was zij de vaste ontwerper van de posters voor de Toneelmakerij, van Liesbeth Coltof.
Regelmatig illustreert zij voor diverse theatergezelschappen en de Theatermaker.