Sarah Jonker

Opleiding

Sarah Jonker begon in 2002 aan de Arnhemse Toneelschool. Tijdens haar opleiding speelde ze in de bioscoopfilm Leef! (2005, regie Willem van de Sande Bakhuyzen, geschreven door Maria Goos), een rol die haar een Gouden Kalf-nominatie opleverde voor Beste Vrouwelijke Bijrol. Ze studeerde in 2006 af aan de Arnhemse Toneelschool.

Theater

Na haar afstuderen speelde Sarah twee seizoenen in de vierdelige feuilleton De Geschiedenis van de Familie Avenier (Het Toneel Speelt, regie Jaap Spijkers). Daarna was ze te zien in producties als Texel Texas (regie Michiel de Regt, Bellevue Lunchtheater), Momenten van Geluk (regie Albert Lubbers, Theatergroep Suburbia), Freule Julie (regie Koen de Sutter, Theater Artemis) en Schuld en Boete (regie Peter Sonneveld, Theaterbedrijf Bonheur).

Sarah vervolgde haar carrière met rollen in De Mysteries van Marken (Speeltheater Holland, publieksprijs Festival de Karavaan 2012) en Menuet (regie Tatiana Pratley, Generale Oost / Festival de Wintertuin). In 2014 regisseerde ze De Bevrijding van Boos Mannetje op het Fringe Festival Zuid-Afrika — een productie die de Dioraphite Amsterdam Fringe Award won en de Directors’ Choice Award op Amsterdam Fringe Festival.

Ze maakte haar eigen voorstellingen, waaronder Bloed op de Dansvloer (eindregie Joris Smit), Wij zijn Grijs Gebied (in samenwerking met Jessica Zeylmaker, eindregie Jeroen de Man) en Meneer Mond – In het Dal der Wonderen (i.s.m. IJbert Verweij). Vanaf 2013 is ze als maker verbonden aan Likeminds, waar haar solovoorstelling Il Gonfiabile (regie Michiel de Regt) debuteerde. In 2015 speelde ze in voorstellingen als Thinking in the Box, Iedereen blijft maar naar parels vissen, De Witte Vloed (regie Sarah Moeremans), Decadence, NACHTDIEREN en CLOSER. In 2016 werd ze geselecteerd voor de zomerworkshop van Les Ballets C de la B. In 2017 volgde Lear (Toneelmakerij) en in 2018 Hin und Her (’t Barre Land i.s.m. De Tijdelijke Samenscholing). In februari 2020 was zij te zien in Djins (Stichting Likeminds). Sinds 2021 is Sarah succesvol in kindervoorstellingen van Hoge Fronten, waar ze samen met Joke van Leeuwen verantwoordelijk is voor tekst en spel.

Televisie & Film

Voor haar rol in Roos en Rana (telefilm, regie Meral Uslu) en Achttien (regie Jelle van Doornik) werd Sarah twee keer genomineerd voor een Gouden Beeld voor Beste Vrouwelijke Hoofdrol. Ze ontving ook een Gouden Kalf-nominatie voor haar rol in Leef!.

Verder was Sarah te zien in A’dam-E.V.A. (VARA / VPRO / NPS), Van God Los (BNN), Project: Kasteel Amerongen (Greenaway/Boddeke), Land van Lubbers (AVROTROS, 2016), het drieluik De Zaak Menten (2016/2017) als assistente van Hans Knoop, en in de commercial voor Andrélon. Vanaf augustus 2019 speelde ze in de misdaadserie Grenslanders (AVROTROS, NPO 3). Daarna volgden rollen in Oogappels (seizoen 2, regie Will Koopmans) en Flikken Rotterdam (regie Pieter van Rijn). Tussen 2020 en 2023 was ze te zien in producties als Kramp, vitaal beroep (regie Nils Vleugels), You live in my phone (regie David Spiering), Nood (2021, regie Joram Lürsen) en Dag & Nacht (2023, regie Joram Lürsen). Komend seizoen zal Sarah te zien zijn in de televisieserie BuZa II.

Overig

Sarah Jonker is naast theatermaker ook tekenaar; ze exposeerde met haar werk in Amsterdam, Rotterdam, Berlijn en New York. Van 2014 tot 2017 ontwierp ze de posters voor de Toneelmakerij (o.a. voor het werk van Liesbeth Coltof) en ze illustreert regelmatig voor diverse theatergezelschappen en het vakblad Theatermaker.

Nominaties / Awards

  • Gouden Kalf-nominatie voor Beste Vrouwelijke Bijrol voor Leef! (2005).
  • Gouden Beeld-nominaties voor Beste Vrouwelijke Hoofdrol voor Roos en Rana en Achttien.

foto's

Sarah Jonker

Video's

Bezoek eigen website

Andere TvC'ers